Get Adobe Flash player
Ciekawostki
CO POWINNIŚMY JEŚĆ?
Sopocka A.T. zachęca uczniów do racjonalnego i zdrowego żywienia – poprzez przestrzeganie 10 zasad opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia. Oto one:
  • Dbaj o rozmaitość spożywanych produktów, nie ma bowiem takiego, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki pokarmowe.
  • Utrzymuj właściwą wagę. Z otyłością idą w parze choroby serca, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, kamica żółciowa i wiele innych schorzeń.
  • Jedz więcej pieczywa ciemnego i produktów zbożowych. Regulują one pracę przewodu pokarmowego i są dobrym źródłem węglowodanów.
  • Pij dwie szklanki mleka dziennie, najlepiej chudego, albo równowartość w przetworach mlecznych – są one źródłem wapnia wysokowartościowego białka.
  • Jedz więcej ryb i chudego drobiu. Ryby zalecane są w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca.
  • Jedz dużo warzyw i owoców – są one źródłem witamin, soli mineralnych i potrzebnego do trawienia błonnika.
  • Unikaj tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych, podnoszacych poziom cholesterolu. Zastępuj je tłuszczami roślinnymi.
  • Unikaj cukru i słodyczy sprzyjających próchnicy zębów i otyłości. Cukier stwarza poczucie sytości, eliminując z pożywienia inne cenne składniki, lecz są to tzw. puste kalorie.
  • Używaj mniej soli – podnosi ciśnienie tętnicze krwi.
  • Nie pij alkoholu – zwiększa ryzyko nagłej śmierci na serce.